4.11.2013

Ciasto ze słonecznikiem

Coolinarna Strefa ma już roczek! :) Z tej okazji pyszne ciasto. Mocno nasączony alkoholem biszkopt (w końcu trzeba uczcić pierwsze urodziny ;)), krem krówkowy i pyszny, karmelizowany słonecznik. Po raz pierwszy jadłam słonecznik w cieście (zazwyczaj stosowałam go do wypieku chleba). Słonecznik spisał się na medal. Bardzo polecam to ciasto.

Ciasto ze słonecznikiem

PRZEPIS
{forma: 26x36 cm}


Temperatura piekarnika: 170ºC | Czas pieczenia: 35-40 min


Biszkopt kakaowy
  • 6 jajek
  • 1 szkl. cukru
  • 1 szkl mąki pszennej
  • 1/2 szkl. mąki ziemniaczanej
  • 3 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Pralina ze słonecznikiem
  • 12 dkg margaryny
  • cukier waniliowy
  • 1/2 szkl. cukru pudru,
  • 2 łyżki mleka
  • 300 g słonecznika łuskanego

Krem
  • 1 puszka gotowej masy krówkowej
  • 200 g masła 

Poncz
  • zaparzyć szkl. kawy ( z 2 łyżeczek kawy rozpuszczalnej)
  • dodać 2 łyżki ulubionego alkoholu

Przygotowanie
  1. Biszkopt kakaowy. Białka ubijamy na sztywno. Dodajemy  stopniowo cukier, później żółtka. Przesianą mąkę razem z proszkiem do pieczenia, kakao dodać do ciasta.Delikatnie wymieszać łyżką i wyłożyć na wysmarowaną blaszkę o wym. 36x26 cm.Pieczemy  40 min w temp. 170ºC. Po wystudzeniu biszkopt przekroić na połowę.
  2. Pralina ze słonecznikiem. Wszystkie składniki zagotować i dodać słonecznik. Gotować 2 min. Masę przełożyć na blaszkę i piec w piekarniku w temp. 200ºC na złoty kolor, cały czas mieszać zawartość, żeby nie przypalić. Słonecznik wystudzić i odłożyć parę łyżek do posypania na wierzchu. 
  3. Krem. Masło utrzeć na puch, dodać  gotową masę krówkową, wsypać uprażony słonecznik.
  4. Poncz. Składniki wymieszać, ilość alkoholu wedle uznania. 
  5. Złożenie ciasta. Nasączyć biszkopt przygotowanym ponczem, wyłożyć masę (odłożyć trochę na wierzch) położyć drugi nasączony blat biszkoptu, posmarować wierzch biszkoptu i posypać resztą słonecznika. Można zrobić gorzką polewę czekoladową (na zdjęciach w wersji z polewą i bez). Ciasto przechowywać w lodówce.
Smacznego





30 komentarzy:

  1. Gratuluję i życzę jeszcze 100 lat prowadzenia tak pysznie słodkiego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję roczku! :> A ciacho faktycznie pysze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ale cudownie wygląda! :) ciasto ze słonecznikiem po prostu za mną chodziło dlatego przestudiowałam przepis i biorę się w niedługim czasie za robienie!
    ale mam pytanie- kawa ma być normalna czy rozpuszczalna i ile jej wsypać do szklanki? i dla upewnienia- krem trzeba podpiec? w jakim celu?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyłam kawy rozpuszczalnej, z 2 łyżeczek.
      W przepisie dla przejrzystości podzieliłam etap przygotowania praliny (w piekarniku) i przygotowanie już samego kremu (kremu oczywiście nie przypiekamy). :)

      Usuń
  4. mam ogromną ochotę wypróbować to ciasto, zapowiada się pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Stu owocnych lat w blogosferze! :) A ciacho wygląda obłędnie, na pewno jest przepyszne :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! A ciacho trzeba po prostu upiec i już. ;)

      Usuń
  6. uwielbiam takie ciacha:) mniam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również jestem miłośniczką wszelakich przekładańców.

      Usuń
  7. Gratuluję rocznicy :) Ciasto niemal identyczne robiłam w ten weekend, tylko jakoś nie mogę się zmobilizować do wrzucenia go na bloga :) Bardzo smaczny wypiek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gratulacje i powodzenia w dalszym blogowaniu :)
    Słonecznik w ciastach mnie intryguje, muszę w końcu spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Słonecznik jak dla mnie spisał się na medal. Od teraz nie będę go już tylko kojarzyła z chlebem i makaronem (dodaję go czasem zamiast orzeszków piniowych do makaronu ze szpinakiem). :)

      Usuń
  9. Gratuluję i życzę kolejnych wspaniałych i tak pysznych, jak to ciasto lat gotowania: )

    OdpowiedzUsuń
  10. Gratulacje :)

    Od dawna "chodzi" za mną ciasto z alkoholem - zobaczenie tego mi w tej chcicy nie pomogło... xD

    OdpowiedzUsuń
  11. Stefania to piękne imię. :) A ciasto na pewno było pyszne, uwielbiam słonecznik.

    OdpowiedzUsuń
  12. Hahaha :) Jestem tu pierwszy raz i oczywiście popełniłam straszną gafę w komentarzu powyżej. Widać czytanie ze zrozumiem o tej porze już kuleje. :) Zrozumiałam, że chodzi o urodziny jakiejś Stefy a nie Twojego bloga. :D
    Ale ciasto i tak wygląda znakomicie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :))) Ale mnie rozbawiłaś tym komentarzem! :)))))

      P.S Tam od razu gafa, ale refleksu to Ci na pewno nie brakuje (jednak się zorientowałaś ;)).
      Dzięki za "wesoły" komentarz. :)

      Usuń
  13. Niedługo będę testować przepis. xD Wygląda super. Jak trafie spowrotem na przepis to powiem czy się udało.

    OdpowiedzUsuń
  14. na jaką to jest blachę? taką standardową prostokątną? nie chce zeby wyszedł niski

    OdpowiedzUsuń
  15. Wlasnie robie to ciasto-mam juz biszkopt, jutro zrobię krem i wpadł mi do głowy pomysł, żeby dołożyć pod mase prince polo, a że nigdy nie jadłam tego ciasta to nie mam pojęcia czy to dobry pomysł. Będzie pasowało?

    OdpowiedzUsuń
  16. Dlaczego margaryna zrobiła się taka jakby zwazona z tą krowka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi powiedziec. Ja uzylam masła i do kremow polecam uzywac wlasnie masla a nie margaryny.

      Usuń
  17. Jak to jest z tym słonecznikiem,który zostaje do posypania.
    Coś tu nie tak z tym przepisem.
    Proszę o wyjaśnienie.

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoimi uwagami na temat przepisu

Facebook

Obserwatorzy

Tutaj jestem

Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Top blogi Odszukaj.com - przepisy kulinarne przepisy kulinarne Przepisy Na - katalog Kulinarny
zBLOGowani.pl